Tip 5: de ultieme frequentie
Een goede frequentie is essentieel. Je wil je doelgroep niet ‘spammen’ en irriteren maar je wil wél dat ze je onthouden. De kracht van herhaling is namelijk één van de meest effectieve marketing psychologische methoden is om een positief gevoel te ontwikkelen bij mensen en om ze te overtuigen. Dat betekent overigens niet dat je dezelfde content meerdere keren moet delen met je doelgroep, maar dat je één centrale boodschap uitlegt in verschillende perspectieven, met verschillende aandachtspunten, belangen en onderbouwingen.
Terug naar de ultieme frequentie. Wat is dat? Eén keer per week? twee keer per week? Of misschien maar een paar keer per maand? De ultieme frequentie bestaat niet. Nee, echt niet. Want de ultieme frequentie is voor iedereen anders. Het verschilt per branche en doelgroep, maar ook per individu. Probeer jezelf te verplaatsen in je doelgroep en stel jezelf dan de vraag: “Zit ik hier (nu) op te wachten?”. En een andere goede richtlijn is om je te bedenken dat je beter minder frequent goede, waardevolle content kan delen, dan zeer frequent inhoudsloze content. Denk dus niet: “Ik moét deze week nog een bericht op social media plaatsen, want mijn doelgroep heeft al te lang niet van me gehoord!”.