In de wereld van social media is opvallen een must. En dat doe je niet door hele dagen je doelgroep vol te spammen met jouw boodschap, diensten of producten. Nog 101 andere bedrijven willen graag de aandacht van jouw ideale klant. Eén van de dingen die wel de aandacht trekt is: prikkelende content. En daar gaan we vandaag aandacht aan besteden.
‘’Sexy content’’, dat klinkt eng!
Misschien schrik je een beetje van het woord ‘sexy’. Of denk je dat dit helemaal niet bij jouw bedrijf past. Met sexy content bedoelen we voornamelijk: prikkelende content. Een social media post of nieuwsbrief die emotie oproept bij jouw doelgroep. Deze content verleidt je doelgroep. En dat leidt tot actie, zoals het bezoeken van de website of een aankoop in jouw webshop. In deze blog geven we je tips hoe jij jouw content ‘sexy’ kunt maken.
Leer je doelgroep kennen
Eén van de eerste vragen die je moet stellen aan jezelf is: ‘’Wat heeft mijn klant hieraan?’’. Veel bedrijven hebben onvoldoende inzicht in de behoeftes van hun doelgroep. Heel leuk dat jij je nieuwe collectie wil showen, maar wat levert het de klant op? Een goede leidraad om te hebben bij het maken van social posts zijn persona’s. Hierbij ga je een fictief persoon uit jouw doelgroep onderzoeken en gedetailleerd beschrijven. Door te weten wat je persona’s drijfveren zijn, weet je ook van welke content zij blij worden. En waar zij écht iets aan hebben.
Durf te spelen met taal
Er zijn zoveel manieren om een verhaal te vertellen. Verdiep je eens in storytelling. Neem je doelgroep mee in het verhaal. Storytelling gaat onder andere over emoties en beleving. En emoties kunnen we voelen. Wees je hier bewust van. Hoe was het? Hoe voelde je je? En wat bracht de situatie teweeg? Maak een verhaal zo tastbaar dat je doelgroep je product bijna door het scherm heen kan voelen. Een kleine tip van ons: houd altijd rekening met je doelgroep. Je wil niet de plank misslaan door de verkeerde tone of voice te gebruiken.
Visuele content
We kijken steeds meer video’s. En daar kun je als bedrijf goed op inspelen. Maar liefst 80% van de marketeers zet video in als marketingcommunicatiemiddel. En dat is niet voor niks. Uit onderzoek is gebleken dat mensen informatie die zij horen slechter onthouden dan informatie in combinatie met visuele content. Een voorbeeld: mensen vergeten na drie dagen 90% van het door jou vertelde verhaal. Wanneer je een relevante afbeelding toevoegt dan onthoudt men na drie dagen nog steeds 65% van de informatie. Dat is een stijging van 55%.
Hoe maak je goede visuele content?
Goede foto’s en video’s geven een professionele indruk. Besteed hier net zoveel aandacht aan als aan de tekst zelf. Of het nou gaat om foto’s uitzoeken op een stockphotosite of om het maken van je eigen visuele content. Je weet nu hoe belangrijk visuele content is, dus tijd voor een aantal tips!
- Een goede professionele set-up zorgt voor kwalitatieve foto’s en video’s. Wanneer je zelf de apparatuur niet in huis hebt, adviseren wij om een professional in te schakelen. Een eerste indruk is zo gemaakt. Dat moment moet je gewoon willen pakken.
- Kies je stockphoto’s bewust. De databanken met rechtenvrije foto’s zijn een mooi oplossing wanneer je zelf niet alle middelen in huis hebt. Toch moet je wel opletten welke foto’s je kunt gebruiken en welke niet. De meeste foto’s op deze sites zien er vaak te perfect uit, waardoor het een onrealistisch beeld kan schetsen voor je volgers.
- Weet welke content je gebruikt per kanaal. En ken je doelgroep. Het maken van visuele content kost tijd. En niks is nuttelozer dan tijd besteden aan iets waar je doelgroep geen interesse in heeft. Altijd werken met een plan. Daar kom je het verst mee. En daar worden we blij van!