Pienter logo
Michel Gort
10 november 2020
3 min

Google Analytics wordt compleet vernieuwd en dit staat ons te wachten

Analytics

Onlangs heeft Google aangekondigd dat het meest populaire analysepakket voor websites ter wereld een grote update krijgt in de vorm van Google Analytics 4. Alles wat we weten van de traditionele Google Analytics (Universal Analytics) wordt daarmee op zijn kop gezet. Ik neem de belangrijkste wijzigingen door en vertel je wat alvast verstandig is om te doen.

Veranderingen onder de motorkap

Met Google Analytics 4 is het is alsof een auto wordt voorzien van een compleet andere motor. De manier waarop er gemeten wordt, is namelijk drastisch anders dan in vorige versies. Google wil namelijk dat je niet alleen websites kunt meten, maar ook apps. Daarom draait alles nu om gebeurtenissen. De weergave van een webpagina is een gebeurtenis, net zoals de weergave van een scherm in een app dat is. Zo is de terminologie voor beide gelijk getrokken.

Meer meten zonder aanpassingen

Dankzij dit nieuwe meetmodel kan er ook meer automatisch gemeten worden waar voorheen extra configuratie voor nodig was. Denk aan het meten van scrollbewegingen, klikken op externe links, downloads van bestanden, interactie met video’s en zoekopdrachten binnen de website. Ook handig: ip-adressen worden nu standaard geanonimiseerd. Daarnaast kunnen terugkerende bezoekers beter herkend worden als zij verschillende apparaten gebruiken.

Meer inzichten dankzij kunstmatige intelligentie

Maar er zijn meer redenen waarom deze nieuwe versie de toekomst van analytics is. Zo wordt er namelijk veel meer kunstmatige intelligentie toegepast. Daardoor kan Google Analytics bijvoorbeeld automatische inzichten bieden die verstopt zitten in de enorme hoeveelheden aan data die verzameld worden.

En dankzij deze techniek kunnen er bijvoorbeeld ook voorspellende doelgroepen gemaakt worden van bezoekers die waarschijnlijk terugkeren op je website. Deze doelgroep kan dan elders weer gebruikt worden om advertenties op te richten.

De customer journey als uitgangspunt

Qua user interface valt op dat diverse rapporten nu gegroepeerd zijn volgens een customer journey model. Een klant wordt volgens dit model eerst geacquireerd, toont vervolgens betrokkenheid met de website, gaat dan over tot een aankoop/aanvraag en moet tot slot behouden worden als klant. De rapporten in Google Analytics weerspiegelen deze fases.

Is Google Analytics 4 al goed genoeg om te gebruiken?

Google Analytics 4 bevat een hoop nieuwe functionaliteiten. Toch is mijn advies is om dit nog niet als primaire bron te gebruiken voor analyses en rapportage. Het product heeft nog een bèta-label en er ontbreken nog diverse functies die de huidige versie wel heeft.

Wat ik wel aanraad is om zo snel mogelijk een Google Analytics 4 property op te zetten naast je bestaande property, zodat je kan beginnen met het verzamelen van deze data op deze nieuwe manier. Dit hebben wij voor onze klanten inmiddels gedaan.

Uiteindelijk is de belofte van de nieuwe Google Analytics sterk. De focus verschuift van metrics die weinig betekenis hebben (zoals bezoekersaantallen, bouncerate) naar metrics die dat meer hebben (engaged visitors, hoeveel % is er gescrolled op een pagina). Neem daarbij de focus op inzichten in plaats van data, gecombineerd met de toevoeging van meer kunstmatige intelligentie en het is duidelijk dat dit de toekomst van Google Analytics is. Hoe eerder we dit gaan gebruiken en hiermee leren werken, hoe meer waarde we eruit zullen halen.

Heb je vragen over dit artikel? Of over Google Analytics 4? Aarzel niet, maar zoek gerust contact met ons. Wij geven je graag advies.

Wij hebben er zin in. Jij ook?

Heb je een uitdaging, dan gaan we die samen aan. Want werk je met Pienter, dan werk je met mensen die gewoon jouw taal spreken. Allemaal vanuit hun eigen online specialisme en samen de sterkste. Benieuwd naar jullie pad van online succes?
Contact opnemen
  • Contact opnemen
    Contact opnemen
    Neem contact met ons op

    Vul onderstaand formulier in en dan komen we zo snel mogelijk bij je terug.

    Contactformulier

    Om goed voorbereid te zijn, helpt het als we alvast een korte beschrijving van je vraag hebben. Niet verplicht, maar wel handig om te weten.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Bel me terug
    Bel me terug
    Liever op een ander moment?

    Laat je nummer achter en dan bellen wij je terug.

    Bel me terug

    Om goed voorbereid te bellen, helpt het als we alvast een korte beschrijving van je vraag hebben. Niet verplicht, maar wel handig om te weten.
    Geen gehoor of even niet beschikbaar? Geen punt! Geef hier je e-mailadres op, zodat we je een begeleidende mail kunnen sturen wanneer we je niet te pakken krijgen.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Ik bel jullie
    Ik bel jullie
    Leuk! Laat wat van je horen.
  • Ik mail jullie
    Ik mail jullie
    Wij horen graag van je.

Meer blogs lezen?

Kwaakt het naar meer?

Leren, inspireren en verbinden. Helemaal ons ding! En die kennis delen we graag met jou. Ook pienter worden? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Zo blijf je altijd op de hoogte van de nieuwste artikelen en blogs.

Aanmelden