Belangrijkste verschillen met doelen importeren vanuit Google Analytics
Naast het instellen van Google Ads conversies, kun je ook doelen importeren uit Google Analytics. Aangezien dit twee verschillende tracking methodes zijn, kan het aantal conversies nog weleens verschillen. Wij lichten hieronder kort de verschillen tussen Google Ads conversies en geïmporteerde doelen uit Google Analytics toe.
Toewijzen van conversies
Over het algemeen kun je met Google Ads conversion tracking het beste de bijdrage van Google Ads aan conversies meten. Het is dus altijd goed om Google Ads conversies in te stellen, omdat je vaak meer conversies terugziet dan wanneer je gebruik maakt van geïmporteerde doelen uit Google Analytics. Dit kan dus zorgen voor betere resultaten. Daarnaast helpt het ook om je prestaties te verbeteren wanneer je werkt met automatische biedstrategieën, zoals ‘conversies maximaliseren’ en ‘Doel-ROAS’. Deze biedstrategieën werken namelijk beter wanneer ze meer data hebben om te optimaliseren.
Attributietijd
Google Ads rapporteert voor conversies de datum en tijd van de klik die tot de succesvolle actie heeft geleid. Dus wanneer iemand op 1 juni heeft geklikt op een advertentie en op 3 juni een aankoop heeft gedaan, dan wordt de aankoop toegeschreven aan 1 juni. In Google Analytics wordt de conversie toegeschreven op de feitelijke dag waar de conversie plaatsvond.
Telmethode
Ook de manier van tellen van conversies verschillen van elkaar. In Universal Analytics werd elk doel maar één keer per sessie geteld. Google Ads is niet bekend met sessies en telt meerdere conversies binnen een bepaalde periode allemaal mee. Dus wanneer iemand heeft geklikt op je advertentie en vervolgens een actie heeft ondernomen zal er een conversie worden toegeschreven. Je kunt zelf een tel voorkeur aangeven: één of alle. Bij één wordt er maximaal één conversie toegeschreven na een klik. Bij alle worden er meerdere conversies toegeschreven. Google Analytics 4 heeft ‘alle conversies toeschrijven’ als standaardinstelling.
Rapportage
Google Ads conversies zijn gewoonlijk binnen 3 uur zichtbaar. Geïmporteerde doelen uit Universal Analytics waren vaak pas na 9 uur zichtbaar in de rapportages. De conversies in Google Analytics 4 kunnen pas na 3 uur worden geïmporteerd. Het kan dan nog een uur duren voordat de conversies zichtbaar zijn in de rapporten. Dus voordat je de doelen van Google Analytics 4 terugziet ben je al snel 4 uur verder. In de praktijk zien we vaak dat het langer dan 3/4 uur kan duren voordat je de conversies kunt terugzien.
Voorkeuren van de gebruiker
Google Ads en Google Analytics maken niet gebruik van dezelfde trackingmethode voor het meten van conversies. Om deze reden worden conversies soms wel meegeteld in de ene methode, maar niet in de andere. Wanneer een gebruiker een methode uitschakelt of blokkeert die Analytics gebruikt om websitegegevens bij te houden, dan wordt er geen conversie vastgelegd in Analytics. Het kan zijn dat deze conversies dan wel terug te zien zijn in Google Ads. Tenzij deze methode ook geblokkeerd is door de gebruiker.