Wat is een UTM tag?
Een UTM-tag bestaat uit verschillende url-parameters die je toevoegt aan een URL. Zo kun je in Google Analytics zien hoeveel bezoekers op deze URL geklikt hebben en waar ze vandaan kwamen. Een url met een utm-tag kan er bijvoorbeeld zo uitzien:
pienter.nl/contentkalender?utm_source=website.org&utm_medium=paid
UTM-tags waren oorspronkelijk een uitvinding van het online trackingbedrijf Urchin, dat in 2005 werd overgenomen door Google.
Wanneer moet je UTM-tags gebruiken?
Standaard classificeert Google Analytics bezoekers op basis van hun herkomst in een bepaalde categorie: de kanaalgroepering. In veel gevallen gaat dit goed, maar er zijn een aantal situaties waarbij bezoekers niet (goed) herkend kunnen worden:
- Een klik vanuit een PDF-document;
- Een klik op een link vanuit een desktop e-mailprogramma, zoals Outlook;
- Een klik vanuit een mobiele messengerapplicatie, zoals Whatsapp;
- Sommige klikken vanuit mobiele apps;
- Het scannen van een QR-code.
Ook in sommige online advertentieplatformen kunnen UTM-tags worden toegevoegd om de prestaties van advertenties beter te kunnen meten.