Pienter logo
Michel Gort
2 januari 2022
3 min

Resultaat meetbaar maken met UTM codes

Analytics
Content

Ik help je alvast uit de droom: je content levert waarschijnlijk niet direct resultaat op. Maar door regelmatig waardevolle content te delen kan je wel degelijk resultaat realiseren. Zoals meer traffic naar je website. Je kan lukraak content creëren en hopen op goed resultaat, maar nog beter is het om het resultaat van je content te meten om er zo achter te komen welke (typen) content goed aanslaat bij jouw doelgroep. Je kan het resultaat meetbaar maken door gebruik te maken van een UTM code. Ook wel bekend als UTM tag.

Wat is een UTM code?

Een UTM (Urchin Traffic Monitor) is een stukje code die je toevoegt aan een URL. Een URL die een UTM code bevat noemen we daarom een UTM url. De UTM code zorgt ervoor dat je bezoekers beter kan herleiden. Hoe zijn ze op je website terecht gekomen? Via een organische post op Facebook? Of via een advertentie op Instagram? Je kan een UTM url toevoegen aan elke url die je gebruikt in een bericht. Of dit nu een organisch of geadverteerd bericht is. Op Facebook, Instagram, LinkedIn, Google (ads) maar ook in een e-mail.

Hoe maak je een UTM url? 

Het is heel gemakkelijk om een UTM url / UTM code te maken. Google heeft hier een gemakkelijke tool voor: de Campaign URL Builder. In deze tool vul je een aantal velden in:

  • Website URL: dit is de url van de pagina waarnaar je wil verwijzen
  • Campaign source: dit is de bron. Bijvoorbeeld social, google of nieuwsbrief.
  • Campaign medium: dit is het type medium. Bijvoorbeeld Facebook, Instagram, e-mail of banner.
  • Campaign name: dit is de naam van de campagne. Bijvoorbeeld een productnaam (campagne voor een specifiek product) of de naam van een bepaalde actie.

De UTM url wordt automatisch gegenereerd. Kopieer deze en voeg het toe aan je campagne.

UTM url maken met de Campaign URL Builder

Resultaten meten met UTM in Google Analytics

De volgende stap is om de resultaten te meten met UTM in Google Analytics. Daar wordt alle data namelijk verzameld. Log in bij je Google Analytics account en ga naar acquisitie > alle verkeer > kanalen. Filter vervolgens op de bron of het medium die je hebt ingevuld in de Campaign URL Builder. Je kan nu goed zien waar je website bezoekers vandaan komen.

Wij hebben er zin in. Jij ook?

Heb je een uitdaging, dan gaan we die samen aan. Want werk je met Pienter, dan werk je met mensen die gewoon jouw taal spreken. Allemaal vanuit hun eigen online specialisme en samen de sterkste. Benieuwd naar jullie pad van online succes?
Contact opnemen
  • Contact opnemen
    Contact opnemen
    Neem contact met ons op

    Vul onderstaand formulier in en dan komen we zo snel mogelijk bij je terug.

    Contactformulier

    Om goed voorbereid te zijn, helpt het als we alvast een korte beschrijving van je vraag hebben. Niet verplicht, maar wel handig om te weten.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Bel me terug
    Bel me terug
    Liever op een ander moment?

    Laat je nummer achter en dan bellen wij je terug.

    Bel me terug

    Om goed voorbereid te bellen, helpt het als we alvast een korte beschrijving van je vraag hebben. Niet verplicht, maar wel handig om te weten.
    Geen gehoor of even niet beschikbaar? Geen punt! Geef hier je e-mailadres op, zodat we je een begeleidende mail kunnen sturen wanneer we je niet te pakken krijgen.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Ik bel jullie
    Ik bel jullie
    Leuk! Laat wat van je horen.
  • Ik mail jullie
    Ik mail jullie
    Wij horen graag van je.

Meer blogs lezen?

Kwaakt het naar meer?

Leren, inspireren en verbinden. Helemaal ons ding! En die kennis delen we graag met jou. Ook pienter worden? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Zo blijf je altijd op de hoogte van de nieuwste artikelen en blogs.

Aanmelden