Pienter logo
Michel Gort
24 december 2024
3 min

Online resultaten meetbaar maken met UTM-tags

Analytics
Content

Als je Google Analytics wel eens gebruikt om de herkomst van bezoekers te analyseren, dan is het je ongetwijfeld opgevallen dat een groot deel van de bezoekers komt via het kanaal Direct. Soms komt er ook nog een deel van de bezoekers via het kanaal Unassigned. Als marketeers willen we natuurlijk graag weten welke campagnes voor verkeer naar de website en conversies zorgen. Door UTM-tags toe te passen, kun je hier veel meer inzicht krijgen en het aandeel Direct en Unassigned-verkeer vaak flink laten afnemen.

Wat is een UTM tag?

Een UTM-tag bestaat uit verschillende url-parameters die je toevoegt aan een URL. Zo kun je in Google Analytics zien hoeveel bezoekers op deze URL geklikt hebben en waar ze vandaan kwamen. Een url met een utm-tag kan er bijvoorbeeld zo uitzien:

pienter.nl/contentkalender?utm_source=website.org&utm_medium=paid

UTM-tags waren oorspronkelijk een uitvinding van het online trackingbedrijf Urchin, dat in 2005 werd overgenomen door Google.

Wanneer moet je UTM-tags gebruiken?

Standaard classificeert Google Analytics bezoekers op basis van hun herkomst in een bepaalde categorie: de kanaalgroepering. In veel gevallen gaat dit goed, maar er zijn een aantal situaties waarbij bezoekers niet (goed) herkend kunnen worden:

  • Een klik vanuit een PDF-document;
  • Een klik op een link vanuit een desktop e-mailprogramma, zoals Outlook;
  • Een klik vanuit een mobiele messengerapplicatie, zoals Whatsapp;
  • Sommige klikken vanuit mobiele apps;
  • Het scannen van een QR-code.

Ook in sommige online advertentieplatformen kunnen UTM-tags worden toegevoegd om de prestaties van advertenties beter te kunnen meten.

 

Hoe maak je UTM-tags aan?

Het is heel gemakkelijk om een UTM-tag te maken. Google heeft hier een handige tool voor: de Campaign URL Builder. In deze tool vul je een aantal velden in:

  • Website URL: dit is de url van de pagina waarnaar je wil verwijzen
  • Campaign source: dit is de bron. Bijvoorbeeld social, google of nieuwsbrief.
  • Campaign medium: dit is het type medium. Bijvoorbeeld Facebook, Instagram, e-mail of banner.
  • Campaign name: dit is de naam van de campagne. Bijvoorbeeld een productnaam (campagne voor een specifiek product) of de naam van een bepaalde actie.

De UTM url wordt automatisch gegenereerd. Kopieer deze en voeg het toe aan je campagne.

UTM url maken met de Campaign URL Builder

De resultaten van UTM-tags bekijken in Google Analytics

De volgende stap is om in Google Analytics te bekijken hoeveel bezoekers via de links met UTM-tags zijn binnengekomen. Log in bij je Google Analytics account en ga naar Rapporten > Acquisitie > Verkeersacquisitie. Voeg als secundaire dimensie Sessiebron / -medium of Sessiecampagne toe om te controleren of de combinaties van bron en medium aan de juiste kanaalgroepering worden gekoppeld.

Plaats nooit UTM-tags op interne links

Tot slot nog een belangrijk advies: gebruik UTM-tags nooit op interne links van een website. Deze zullen dan namelijk de originele UTM-tags van een bezoeker overschrijven en dan kun je niet meer zien waar die bezoeker oorspronkelijk vandaan kwam. Er zijn betere manieren om de klikken op interne links te meten.

Wij hebben er zin in. Jij ook?

Heb je een uitdaging, dan gaan we die samen aan. Want werk je met Pienter, dan werk je met mensen die gewoon jouw taal spreken. Allemaal vanuit hun eigen online specialisme en samen de sterkste. Benieuwd naar jullie pad van online succes?
Contact opnemen
  • Contact opnemen
    Contact opnemen
    Neem contact met ons op

    Vul onderstaand formulier in en dan komen we zo snel mogelijk bij je terug.

    Contactformulier

    Om goed voorbereid te zijn, helpt het als we alvast een korte beschrijving van je vraag hebben. Niet verplicht, maar wel handig om te weten.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Bel me terug
    Bel me terug
    Liever op een ander moment?

    Laat je nummer achter en dan bellen wij je terug.

    Bel me terug

    Om goed voorbereid te bellen, helpt het als we alvast een korte beschrijving van je vraag hebben. Niet verplicht, maar wel handig om te weten.
    Geen gehoor of even niet beschikbaar? Geen punt! Geef hier je e-mailadres op, zodat we je een begeleidende mail kunnen sturen wanneer we je niet te pakken krijgen.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Ik bel jullie
    Ik bel jullie
    Leuk! Laat wat van je horen.
  • Ik mail jullie
    Ik mail jullie
    Wij horen graag van je.

Meer blogs lezen?

Kwaakt het naar meer?

Leren, inspireren en verbinden. Helemaal ons ding! En die kennis delen we graag met jou. Ook pienter worden? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Zo blijf je altijd op de hoogte van de nieuwste artikelen en blogs.

Aanmelden