Openingstijden van je winkel of bedrijf worden regelmatig opgezocht door je klanten. Wanneer men zoekt op je bedrijfsnaam is de kans dan ook groot dat je Google Mijn Bedrijf-vermelding wordt getoond. Beheer je deze vermelding zelf? Zorg dan dat je openingstijden correct zijn ingevuld en afwijkende openingstijden zijn ingesteld wanneer nodig, bijvoorbeeld op feestdagen. Doe je dit niet, dan is dit vervelend voor je klant én voor jouw zichtbaarheid in Google.
Openingstijden als ranking factor
Lokale zoekmachine optimalisatie is belangrijk om de positie van jouw bedrijf in lokale zoekopdrachten te verhogen. Er zijn verschillende factoren waarop Google bepaalt hoe bedrijven worden gerankt. Hierbij kun je denken aan de volledigheid van je Google bedrijfsprofiel, wanneer deze zo goed mogelijk is ingevuld zal dit een positief effect hebben op je ranking. Daar horen dus ook openingstijden bij.
Openingstijden waren altijd al een ranking factor, maar Google heeft bevestigd dat openingstijden nu nóg zwaarder meetellen als ranking factor in lokale zoekopdrachten. Het is daarom nog belangrijker geworden voor bedrijven om hun businessprofiel zo volledig en accuraat mogelijk in te vullen. Hierdoor vergroot je de kans zichtbaar te zijn in lokale zoekresultaten.
Stel je voor, je bent een kledingwinkel die om 10 uur ‘s ochtends open gaat. Voorheen zou je op dezelfde positie ranken om 8 uur ‘s ochtends als 1 uur ‘s middags. Dat je om 8 uur ‘s ochtends nog niet geopend was, speelde hierbij geen rol. Nu beoordeelt Google deze situatie anders. Je bedrijf komt op een lagere positie in de lokale zoekopdrachten wanneer je nog gesloten bent. Ben je geopend, dan klim je omhoog in de ranking. Dit betekent echter niet dat het een goed idee is om je bedrijf als 24/7 open te vermelden in Google. Google begrijpt hoe accuraat je openingstijden zijn en zal je ook streng afrekenen wanneer je het algoritme op een oneerlijke manier probeert te beïnvloeden. Je loopt het risico dat je Google Mijn Bedrijf-profiel wordt opgeschort, waardoor ranken nog veel moeilijker wordt.
Afwijkende openingstijden
Het tonen van je openingstijden in je Google bedrijfsvermelding is ideaal want het toont snel en gemakkelijk wanneer klanten bij je terecht kunnen. Maar je wil natuurlijk niet dat men op Tweede Kerstdag op de stoep staat terwijl je in werkelijkheid de deuren gesloten houdt die dag. Gelukkig kun je dit tijdelijk aanpassen in je Google bedrijfsvermelding.
Dit is natuurlijk ook toe te passen wanneer je op bepaalde koopzondagen geopend bent. Je kunt deze koopzondagen dan apart opgeven. Op de betreffende dag wordt dan keurig aangegeven in je bedrijfsvermelding dat je geopend bent die dag. Als je al weet wanneer je op afwijkende dagen open of gesloten bent kun je dit al direct opgeven voor het komende jaar.
Hoe kan ik in Google mijn openingstijden aanpassen?
- Ga naar www.google.nl/business
- Log in met je Google-account die je gebruikt voor je bedrijf
- Kies vervolgens de bedrijfsvermelding die van toepassing is (als je geen meerdere vestigingen hebt is de keuze makkelijk)
- Klik op het pennetje naast de bedrijfsnaam
- Klik vervolgens op het kopje ‘Openingstijden’
- Onder je standaard openingstijden vind je het kopje ‘Speciale openingstijden’, klik hierop
- Je kunt vervolgens data toevoegen wanneer je afwijkende openingstijden hanteert
- Pas de tijdstippen aan of klik op de knop ‘Gesloten’
- Als je klaar bent met de dagen die afwijken klik je vervolgens op ‘Opslaan’
De afwijkende openingstijden die je hebt opgegeven worden vervolgens verwerkt en zullen na ongeveer 5 minuten actief zijn. De aanpassingen zijn dan ook direct voor iedereen zichtbaar.
Vergeet je eigen website niet
Naast de openingstijden in je Google bedrijfsvermelding is het belangrijk je klanten en bezoekers ook op je eigen website op de hoogte te brengen van aangepaste openingstijden. Het beste kun je dit doen op de plek waar je openingstijden vermeld staan. Vergeet ook de contactpagina niet. Dit voorkomt dat klanten tevergeefs bellen of erger nog: voor een dichte deur staan.