Het heeft eventjes geduurd, maar we kunnen éindelijk los met gesponsord pinnen. Al enkele jaren was het in de VS, UK en Canada mogelijk om te adverteren op Pinterest, maar in Nederland kregen slechts een geselecteerd aantal partners en merken toegang tot Pinterest Ads. Het advertentieplatform is echter nu voor iedere adverteerder in Nederland opengesteld. Daarom vertellen wij je graag over alle mogelijkheden van adverteren op Pinterest.
Wat zijn Gesponsorde Pins?
Gesponsorde pins zijn in principe gewone pins, maar je betaalt er in dit geval voor om ze op een opvallende plek te laten zien. Je pins worden daardoor vervolgens zichtbaar in de startpagina, categorieoverzichten én relevante zoekresultaten van je doelgroep. Merken als Scotch & Soda, Allerhande en Ikea beten in Nederland het spits af met gesponsorde pins. Zo gebruikte Ikea gesponsorde pins om studenten te bereiken die op zoek waren naar decoratie en opbergers voor hun studentenkamer. De clickthrough rate nam met 72% toe en de cost per click nam jaarlijks met 37% af. Je leest de hele casebeschrijving van Ikea op Pinterest. Scotch & Soda scoorde met een advertentiebudget van een paar tientjes maar liefst vijftigduizend views. Ook voor Albert Heijn was adverteren met hun Allerhande-campagne op Pinterest succesvol: zij bereikten meer mensen voor de helft van de kosten van wat ze betaalden aan advertenties op andere socialemediakanalen.
Bij Pinterest Ads zijn er meerdere gesponsorde pins mogelijk. Je kunt kiezen voor een pin met slechts één afbeelding, een carrousel met meerdere beelden, een video en last but not least: een app-pin. Hiermee kun je apps op een makkelijke manier aan gebruikers laten zien én downloaden, zonder Pinterest te verlaten.
Waarom is Pinterest Ads interessant?
Na Instagram is Pinterest het snelst stijgende social platform in Nederland. In Nederland zijn er ruim 3,5 miljoen geregistreerde pinners. Dagelijks zijn er maar liefst 734.000 gebruikers actief. Waar Instagram en Facebook voornamelijk gebruikt wordt om te contact te leggen met merken en mensen, wordt Pinterest gebruikt om inspiratie op te doen. Je gebruikt Pinterest met een doel: je wilt je woning opnieuw inrichten, je zoekt een outfit voor een bruiloft of je gaat koken voor familie en bent nog op zoek naar een origineel recept. Het voordeel hiervan is dat mensen vaak nog niet aan merknamen denken: voor adverteerders is dat hét moment om aan te haken.
Maar Pinterest Ads heeft meer voordelen. Omdat adverteren via dit platform nog redelijk nieuw is in Nederland, is er weinig concurrentie tussen adverteerders. Dat resulteert in lagere kosten. Een klik is bovendien waardevoller, omdat mensen al vaker de intentie hebben om iets te kopen.
De targeting-opties van Pinterest Ads
Net als andere advertentieplatformen biedt Pinterest verschillende targeting-opties. Zo is het natuurlijk mogelijk om te targeten op zaken als demografie, taal, locatie, interesses en zoekwoorden. Maar ook de opties actalikes, retargeting, engagement, websitebezoekers en device zijn aanwezig. Er zijn geen minimale kosten voor gesponsorde pins. Het uiteindelijke bedrag dat je betaalt hangt onder andere af van het budget en bestedingslimiet die je voor je campagnes instelt.
Hoe start ik een campagne op Pinterest Ads?
Allereerst is het natuurlijk van belang om te bedenken hoe je Pinterest Ads in wilt zetten. Om te starten met adverteren heb je een zakelijk account nodig. Deze kun je gratis aanmaken. Heb je al een persoonlijk account voor je bedrijf? Dan kun je deze makkelijk omzetten naar een bedrijfsaccount. Op die manier kun je gebruikmaken van alle zakelijke functies.
Via de link ads.pinterest.com bereik je het advertentieplatform. Elke campagne start met een doelstelling. Dit is heel belangrijk. Het bepaalt namelijk ook welk advertentieformaat geschikt is en hoe je meebiedt in de advertentieveiling. Er zijn vier doelstellingen mogelijk: het verkrijgen van verkeer naar je website, het opbouwen van merkbekendheid, het aantal app-downloads verhogen of bekendheid/bewustzijn opbouwen via videoweergaven. Vervolgens stel je het budget voor de campagne in en maak je advertentiegroepen aan. Na deze stappen stel je de doelgroep in, kies je waar je advertenties zichtbaar moeten zijn, voer je de trefwoorden in, bepaal je het bod én het tempo van je campagne. Er zijn twee opties voor snelheid: standaard en versneld. Bij een versnelde advertentiecampagne levert het ingestelde budget sneller resultaten op. Maar het kan er ook voor zorgen dat je budget op is voor de einddatum van de campagne.
En dan eindelijk: het selecteren van pins voor je advertentiegroep. Hier zijn een aantal voorwaarden aan verbonden: de pins moeten opgeslagen in je profiel staan, niet in een geheim of verborgen bord staan, een bestemmings-URL en titel bevatten en geen video’s of GIF’s van derden bevatten.
Pin-spired?
Pinterest Ads biedt de mogelijkheid om al vroeg in de klantreis bekendheid te verdienen onder de 3,5 miljoen geregistreerde gebruikers van Pinterest. Je hoeft geen bekend merk te zijn met een enorm marketingbudget om succesvol op Pinterest te zijn. Zoals Scotch & Soda liet zien, kun je met een budget van een paar tientjes al veel bereiken.