Pienter logo
Eline Jansen
18 augustus 2018
4 min

De welkomstmail: één van de belangrijkste e-mails die je verstuurt

Conversie
E-mailmarketing

De e-mailmarketing van een bedrijf bestaat uit meerdere soorten e-mails. Zo heb je bijvoorbeeld een nieuwsbrief, een retentiemail, een herinneringsmail en nog veel meer. Maar de allereerste e-mail die je verstuurt, en misschien wel één van de belangrijkste, is de welkomstmail. De welkomstmail is het eerste contact dat je legt met de (potentiële) klant, nadat hij zich heeft ingeschreven voor je nieuwsbrief of andere e-mailing. Volgens onderzoek van Retail Email Benchmark is de welkomstmail de meest geopende e-mail! Het is dus zeker de moeite waard om hier veel aandacht aan te besteden. In dit blog zal ik enkele aspecten bespreken waar je rekening mee kunt houden bij het opzetten van een welkomstmail.

Afzender en onderwerp

Het is belangrijk om goed na te denken over de afzendernaam van je welkomstmail en het onderwerp van deze mail. Wanneer je deze twee goed voor elkaar hebt, kan de abonnee jouw e-mail direct uit de overvolle mailbox plukken.

Het is belangrijk dat het duidelijk is van wie de e-mail is. Vaak wordt meestal de naam van het bedrijf gebruikt en dat is natuurlijk ook het handigst. Daardoor weet de abonnee direct van wie de e-mail is. Gebruik dus de naam van het bedrijf als afzender en niet bijvoorbeeld je eigen naam of “webmaster”. Daarnaast is het ook handig om je e-mailadres duidelijk te maken. Een goed voorbeeld hiervan zien we bij Zalando, namelijk: nieuwsbrief@service.zalando.nl. Het is zowel duidelijk wat de inhoud van de e-mail is en van welk bedrijf de e-mail komt.

Daarnaast is het ook belangrijk om het onderwerp goed te formuleren. Zoals bij elke e-mail die je verstuurt, is de onderwerpregel van groot belang. Het kan handig zijn om te beginnen met de naam van je bedrijf en daarna te vertellen wat er in de welkomstmail te vinden is. Daardoor valt de naam van je organisatie nog meer op. Ook kun je gebruik maken van de naam van de abonnee in de onderwerpregel. Probeer hier vooral mee te testen om te kijken wat het beste is voor jouw bedrijf.

Tijd van verzenden en call-to-actions

Degene die zich heeft ingeschreven, verwacht eigenlijk dat hij direct een welkomstmail krijgt. Wanneer hij deze e-mail dan ook direct krijgt, is de kans ook groot dat deze daadwerkelijk gelezen wordt. Op dat moment is hij bewust bezig met het bedrijf en de producten en diensten die je aanbiedt. Het is dus ook handig om voor call-to-action buttons te zorgen in je welkomstmail. Zo kun je bijvoorbeeld laten zien welke kortingen er allemaal zijn of wat er op dit moment gaande is bij jouw bedrijf. De abonnee heeft bewust gekozen om zich in te schrijven, dus laat zien wat je allemaal te bieden hebt!

 

Betrouwbare afzender

Wanneer je jouw eerste e-mail verstuurt naar de abonnee, zal deze waarschijnlijk zonder afbeeldingen getoond worden. Niet zoals jij hem dus daadwerkelijk aan de bezoeker wil laten zien. Geef daarom in de welkomstmail aan dat de abonnee het e-mailadres kan toevoegen aan het adresboek om de nieuwsbrief helemaal correct te ontvangen. Zo kun je er zeker van zijn dat je e-mails in de toekomst goed in de mailbox van de abonnee belanden.

Welkomstcampagne

Het opzetten van een welkomstmail is dus nog best een karwei. Naast deze aspecten kun je ook nog rekening houden met het personaliseren van je e-mail en natuurlijk de abonnee welkom heten. Hou in het oog dat ook de welkomstmail steeds weer kunt verbeteren en aanpassen. Naast het versturen van één welkomstmail kun je ook gebruik maken van een serie mails. Deze e-mails moeten dan natuurlijk wel relevante inhoud bevatten. Zo kun je na het versturen van je welkomstmail bijvoorbeeld een mail sturen met informatie over je producten of diensten of laten weten waar ze hun incentive kunnen gebruiken, wanneer je deze hebt aangeboden.

Het is dus belangrijk om direct aan de abonnee te laten weten dat je als bedrijf interesse hebt in je klanten. De (potentiële) klant verwacht op dat moment een e-mail, dus geef hem die dan ook! En waarom niet direct laten zien wat je allemaal in je mars hebt?

Wil je meer weten over het opzetten van een welkomstmail of over e-mailmarketing in het algemeen?

Neem contact met ons op

Wij hebben er zin in. Jij ook?

Heb je een uitdaging, dan gaan we die samen aan. Want werk je met Pienter, dan werk je met mensen die gewoon jouw taal spreken. Allemaal vanuit hun eigen online specialisme en samen de sterkste. Benieuwd naar jullie pad van online succes?
Contact opnemen
  • Contact opnemen
    Contact opnemen
    Neem contact met ons op

    Vul onderstaand formulier in en dan komen we zo snel mogelijk bij je terug.

    Contactformulier

    Om goed voorbereid te zijn, helpt het als we alvast een korte beschrijving van je vraag hebben. Niet verplicht, maar wel handig om te weten.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Bel me terug
    Bel me terug
    Liever op een ander moment?

    Laat je nummer achter en dan bellen wij je terug.

    Bel me terug

    Om goed voorbereid te bellen, helpt het als we alvast een korte beschrijving van je vraag hebben. Niet verplicht, maar wel handig om te weten.
    Geen gehoor of even niet beschikbaar? Geen punt! Geef hier je e-mailadres op, zodat we je een begeleidende mail kunnen sturen wanneer we je niet te pakken krijgen.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Ik bel jullie
    Ik bel jullie
    Leuk! Laat wat van je horen.
  • Ik mail jullie
    Ik mail jullie
    Wij horen graag van je.

Meer blogs lezen?

Kwaakt het naar meer?

Leren, inspireren en verbinden. Helemaal ons ding! En die kennis delen we graag met jou. Ook pienter worden? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Zo blijf je altijd op de hoogte van de nieuwste artikelen en blogs.

Aanmelden