In deze blogreeks gaan we in op de fundamenten van conversie-optimalisatie: Hoe zorg ik ervoor dat bezoekers van mijn website daadwerkelijk klanten worden? Deze vraag vormt de leidraad door deze reeks. We beginnen met de eerste pijler: Relevantie.
Relevantie is onmisbaar op je website. Als de website niet relevant is, waarom zou een potentiële klant dan je website bezoeken? Het is alleen niet altijd even makkelijk om te weten wat jouw klant nou precies wil.
Daarom kun je als hulpmiddel je bezoekers indelen volgens het Myers Briggs Type Indicator model, kortweg het MBTI genoemd. Dit model deelt mensen oorspronkelijk op in 16 verschillende typen, maar deze kunnen teruggebracht worden tot vier globale typen bezoekers. Stuk voor stuk komen ze in dit blog aan bod.
Living in the fast lane: de competitieve bezoeker
De competitieve bezoeker kan snel denken, verbanden leggen en beslissen. Hij is gericht op het zo snel en efficiënt mogelijk behalen van zijn doel. Hij kan beslissingen nemen op basis van een paar belangrijke feiten. Hij heeft een sterke intuïtie en hakt snel knopen door. Deze bezoeker bereik je door de belangrijke kenmerken in een oogwenk zichtbaar te maken. Hou de informatie die wordt aangeboden op de website kort en bondig, hij wilt niet lang zoeken naar de informatie die hij nodig heeft. Daarnaast baseert hij zijn aankopen vaak op de meningen van experts.
Hoe zet je deze bezoeker om tot klant?
- Voeg bulletpoints en afbeeldingen toe aan je productpagina.
- Expert reviews zijn een perfecte mogelijkheid om de competitieve bezoeker tot kopen aan te zetten.
- Speel in op zijn drang om zichzelf continu te verbeteren!
Handelen op gevoel: de spontane bezoeker
De spontane bezoeker is een echt gevoelsmens. Hij baseert zijn keuzes op zijn gevoel en niet op feiten. Ook is de spontane bezoeker een snelle beslisser. De spontane bezoeker kan je overtuigen/prikkelen door in te spelen op zijn zintuigen. Deze hebben namelijk een bepalende factor bij de afweging of hij wel of niet iets koopt.
Hoe zet je deze bezoeker om tot klant?
- Speel goed in op zijn zintuigen. Denk hierbij aan veel felle kleuren, vetgedrukte teksten en mooie afbeeldingen.
- Geef een positieve draai aan de pagina; hij is vatbaar voor lachende mensen en mooie strandfoto’s!
- Het is een bezoeker die snel afgeleid raakt. Zorg er dus wel voor dat deze bezoeker zich op zijn doel kan focussen. Houd het dus wel eenvoudig en overzichtelijk!