Gedrag verandert met het seizoen, je marketing dus ook
We hoeven je vast niet te vertellen dat mensen in december anders shoppen dan in juli. Maar wist je ook dat schermtijd, scrollgedrag en zelfs advertentiekosten meebewegen met de kalender?
In de winter zitten mensen vaker binnen en zijn ze actiever online. In de zomer wordt er minder geklikt, maar juist meer gescand op mobiel. Tijdens vakantie gaan de schermuren weer keihard omhoog. En rond feestdagen stijgt de koopdruk en de concurrentie op advertentieplatforms. Het resultaat? Hogere kosten per klik en meer strijd om aandacht.
Wat is seasonality en wat moet je hiermee
Seasonality betekent dat vraag en koopgedrag van consumenten veranderen afhankelijk van de tijd van het jaar. Denk aan schaatsen en stamppot in de winter, of zonnebrillen en opblaasbaden in de zomer. Maar ook minder voor de hand liggende branches hebben hiermee te maken: zo zoeken mensen in het voorjaar vaker naar verhuisbedrijven of in september naar planners en schoolspullen.
Daarnaast verandert ook het mediagedrag van je doelgroep per seizoen. In donkere wintermaanden blijft men langer binnen, achter de tv of laptop. Terwijl in de zomer er meer wordt gewandeld of buiten gespeeld. Ook zien we tijdens schoolvakanties dat schermtijd extreem stijgt. Seasonality omvat niet alleen het verschil in online bereik, maar ook in het soort content dat mensen consumeren en op welke momenten van de dag ze dat doen.
Als bedrijf kun je niet om deze patronen heen. Door op het juiste moment zichtbaar te zijn, voorkom je dat je achter de feiten aanloopt terwijl je concurrenten al volop campagne voeren. Je vergroot je relevantie op het moment dat je doelgroep actief op zoek is. Ook helpt seasonality om je boodschap persoonlijker te maken, je speelt namelijk in op wat er op dat moment speelt in het hoofd van je klant. Zo maak je effectief gebruik van je marketingbudgetten.