Pienter logo
Stellingwerf College

Terug naar de schoolbanken

De uitdaging

Het Stellingwerf College is een school waar iedereen zichzelf kan en mag zijn. Het is een laagdrempelige middelbare school met een breed vakkenaanbod dat goed aansluit bij het bedrijfsleven. Dat klinkt als een middelbare school waar elk kind naartoe wil, toch? Om dat te bereiken is het belangrijk dat het Stellingwerf College precies uitstraalt waar zij voor staat. Zo kan de leerlingenstroom op peil blijven. Maar hoe bereik je dat? Laat dat maar aan ons over!

De wens van het Stellingwerf College is een stabiele leerlingenstroom die eigenlijk alleen maar toeneemt. Dat kan een uitdaging zijn, al helemaal als je nagaat dat landelijk het gemiddelde aantal leerlingen steeds verder afneemt.

Een strategische start

Om de juiste keuzes te maken om naamsbekendheid te vergroten en het Stellingwerf College met de juiste kernwaarden op de markt te zetten, begonnen we in de zomer van 2023 met een Sterke Start Sessie. Zo leren wij, maar ook het Stellingwerf College zelf, wie de doelgroepen zijn, waar de uitdagingen liggen en waar zij als organisatie voor willen staan.

Op basis van onze sessie kwamen we tot een uitgebreide mix aan werkzaamheden. SEO om de nieuwe website goed vindbaar te maken, online adverteren op Google, Facebook en Instagram om naamsbekendheid te vergroten en een op maat gemaakte workshop om het Stellingwerf College handvatten te geven voor hun content. Geen half werk dus, maar uitpakken waar nodig zodat we een sterke basis leggen voor het Stellingwerf College.

Na het leggen van een sterke basis, hebben we voor dit schooljaar (2024-2025) gekeken hoe we nóg beter de juiste leerlingen kunnen bereiken. Tegenwoordig bepaalt een kind namelijk zelf vaak naar welke school hij of zij gaat. En dat bracht ons op een tof nieuw idee: De Brugklasserie van het Stellingwerf College. Dit bleek een schot in de roos. Met de Brugklasserie op Instagram behaalden we binnen 5 maanden 1000+ volgers en meer dan 775.000 views! Lees hieronder meer over De Brugklasserie. 

Workshop video's maken met je smartphone bij Stellingwerf College
Mock-up brugklasserie
Workshop video's maken met je smartphone bij Stellingwerf College gear
Case Stellingwerf College content templates
vlog team

Op maat gemaakte workshop

Uit de strategische sessie kwam naar voren dat er ook behoefte was aan hulp met content. Gelukkig weten wij daar wel raad mee! Wij doken in onze knutselkamer om een op maat gemaakte workshop voor het Stellingwerf College te maken. Dit werd een combinatie van onze contentsessie en workshop video’s maken met je smartphone. Ons Pientere college hebben we in twee dagdelen gegeven, waarbij we alle belangrijke zaken hebben aangestipt.

Succesvolle promotie van de open dag

17 januari was een belangrijke dag voor het Stellingwerf College, het was namelijk tijd voor de open dag! Een moment om kinderen en ouders te laten zien waarom het Stellingwerf College de leukste school in de omgeving is. De invulling van de dag zelf is belangrijk, maar de promotie vooraf is minstens zo belangrijk. Wij gingen met het laatste aan de slag. We hebben ingezet op Facebook-advertenties, YouTube-advertenties en Google Search-advertenties, waarbij we ons richten op locatie, interesses en leeftijd. Zo worden alle doelgroepen die belangrijk zijn voor het Stellingwerf College geprikkeld om naar de open dag te komen.

Het resultaat mocht er zijn! Veel potentiële leerlingen met hun ouders hebben de open dag bezocht.

Beeld zegt meer dan 1.000 woorden

Video is een krachtig middel om je verhaal over te brengen. Kinderen en ouders hoeven daardoor niet alleen een verhaal te lezen op de website, maar kunnen via sprekende beelden alvast de sfeer proeven van het Stellingwerf College. Onze partner Time Star Media haakte aan om deze video te realiseren. Het resultaat mag er zijn. In ongeveer anderhalve minuut kun je als kijker de open en vertrouwde sfeer van het Stellingwerf College ervaren. Benieuwd naar de video? Bekijk ‘m hieronder!

De brugklasserie van het Stellingwerf College

Om dit schooljaar echt impact te maken bij de doelgroep, hebben we een nieuwe contentstrategie ontwikkeld voor het Stellingwerf College: De Brugklasserie van het Stellingwerf College. Een serie waarin huidige brugklassers een heel schooljaar lang vloggen over hun ervaringen op het Stellingwerf College. Hiermee geven ze een eerlijk en realistisch beeld van het leven als brugklasser op het Stellingwerf College.

De video’s behandelen verschillende onderwerpen die voor toekomstige brugklassers belangrijk zijn. Geen gelikte promo video’s, maar echte verhalen van echte leerlingen. Hoe ziet een schooldag eruit? Wat zijn de grootste verschillen met de basisschool? Wat moet je eigenlijk allemaal meenemen? Wat doet een mentor? 

Waarom dit zo goed werkt? Omdat we hiermee inzetten op User Generated Content (UGC). Jongeren kijken nu eenmaal liever naar leeftijdsgenoten dan naar volwassenen die ze vertellen wat ze moeten doen. En door brugklassers zelf hun ervaringen te laten delen, ontstaat een authentiek en herkenbaar beeld van de school. 

Resultaten tot nu toe

We zijn aan het begin van dit schooljaar begonnen met De Brugklasserie en we kunnen nu al zeggen dat het een groot succes is: 

  • Meer dan 1.000 volgers op een nieuw social media-account.
  • Totaal meer dan 775.000 views op de video’s.
  • Twee viral video’s met elk meer dan 200.000 views.
  • De open dag van 2025 was opnieuw zeer goed bezocht.

Met De Brugklasserie zorgen we ervoor dat toekomstige brugklassers een realistisch en tof beeld krijgen van het Stellingwerf College. Ze kunnen zich nu écht inbeelden hoe het is om hier naar school te gaan. Zo helpen we hen bij het maken van de juiste keuze!

Vloggers

Werkzaamheden

Content
Online adverteren
Strategie
Video

Meer weten over deze case?

Bel Daan 0592 20 10 33 of mail daan@pienter.nl

Daan Pool

Meer cases zien?