Met behulp van Generatieve AI wil Google de zoekervaring verbeteren door een deel van het werk voor de gebruikers uit handen te nemen. Ze noemen dit systeem Search Generated Experiences (SGE). Het idee is dat wanneer je iets opzoekt, het systeem een antwoord maakt dat speciaal voor jouw vraag is bedoeld.
De komst van Google SGE gaat de zoekervaring volkomen veranderen door deze meer conversatie gericht en context bewuster te maken. Momenteel is het nog een experiment en alleen beschikbaar in Amerika, maar het is een kwestie van tijd voordat het ook in Nederland gebruikt gaat worden. Het is nog moeilijk te zeggen wat de exacte impact gaat worden. Blijf daarom lezen en leer hoe wij ons alvast voorbereiden op de toekomst.
Een tevreden eindgebruiker
Door automatisch antwoorden te genereren op basis van de zoekopdracht, wil Google de gebruikers sneller helpen. Hierdoor krijgt jij als gebruiker meteen je antwoord en hoef jij niet meer door te klikken naar verschillende websites.
Bijvoorbeeld, stel dat je vraagt: “Wat is beter voor een gezin met kinderen jonger dan 3 jaar als huisdier, een pitbull of maltezer”. Het systeem zal dan allerlei informatie kunnen verzamelen over deze twee hondenrassen, zoals hoe groot ze worden, hoe ze zich gedragen, en hoeveel zorg ze nodig hebben. Op basis daarvan zou het dan een antwoord kunnen maken dat helpt bij het kiezen tussen de twee rassen.
Er zijn wel nog wat uitdagingen voor AI. Zo is het nog moeilijk voor het systeem om altijd de juiste informatie te geven, omdat het de context van de vraag goed moet begrijpen.