In deze blogreeks gaan we in op de fundamenten van conversie-optimalisatie: hoe zorg ik ervoor dat bezoekers van mijn website daadwerkelijk klanten worden? Deze vraag vormt de leidraad door deze reeks. We sluiten af met de derde pijler: usability.
Usability
Usability, oftewel gebruiksvriendelijkheid, is ontzettend belangrijk. Je website kan dan wel relevant zijn en je content kan overtuigend geschreven zijn, maar als je website niet gebruiksvriendelijk is, dan converteren de bezoekers nog steeds niet snel. Een makkelijk te gebruiken en intuïtieve website is daarom tegenwoordig onmisbaar. Als de bezoekers op jouw website constant tegen obstakels oplopen, dan duurt het niet lang voordat ze naar een concurrent gaan.
Om de obstakels te vinden die een klant heeft op de website, is het belangrijk om Google Analytics in de gaten te houden. Door te kijken naar afwijkingen in de statistieken kunnen obstakels gevonden worden die de bezoeker tegenkomt. Analytics geeft je alleen geen inzicht in waarom er precies een obstakel op een bepaalde pagina is. Dit kan wel gevonden worden door middel van zogenaamde heatmaps en session recording, entry/exit survey’s en een usability onderzoek. We gaan ze stuk voor stuk bij langs.
1. Heatmaps & Session recording
Door het surfgedrag van de klant met opnames vast te leggen, kan er gekeken worden naar waar de klant tegenaan loopt. Daarnaast zijn er tools, zoals Inspectlet, die door middel van heatmaps meer inzicht kunnen geven in waar de aandacht van de klant heen gaat op een pagina. Een heatmap geeft inzicht in waar de aandacht van een bezoeker tijdens het surfen op jouw website op gevestigd is. Combineer dit samen met de opnames die je hebt van een bezoeker en je hebt een duidelijk beeld van waar en waarom de bezoekeer ergens tegenaan loopt.
Voordelen/Nadelen:
+ Geeft inzicht in het kijk- en surfgedrag van de bezoeker
– Het blijft in bepaalde gevallen gokken wat nou precies het obstakel is dat de bezoeker ondervindt.
2. Entry/exit surveys
Het nadeel van de tools die in de vorige paragraaf werden genoemd, is dat je alleen ziet wat hij doet, maar niet weet waarom hij dat doet. Dat blijft gokken. Surveys kunnen daar een mooie aanvulling op zijn. Er wordt voor, tijdens of na het bezoek op de website gevraagd naar zijn ervaring op de website. De bezoeker kan dan aangeven of hij obstakels heeft ondervonden tijdens zijn bezoek op de website. Er hoeft niet gegokt te worden over de obstakels, de klant noemt ze immers zelf op.
Voordelen/Nadelen:
+ Zorgt voor een duidelijk overzicht van problemen waar klanten tegenaan lopen.
– De bezoeker moet wel zin hebben om de survey in te vullen.