Pienter logo
Timo Blaauw
6 augustus 2025
9 min

Seizoensinvloeden op je marketing? Die zijn groter dan je denkt!

Adverteren
Content
Strategie

Sneeuw, zon of Sinterklaas: het weer en de kalender hebben meer invloed op je marketing dan je misschien zou verwachten. In januari schieten de sportschoolaanmeldingen omhoog, rond Pasen vliegen de chocolade-eieren je om de oren en in juli zit half Nederland met een ijsje op de camping.

Deze voorspelbare golfbewegingen noemen we seasonality. Klinkt ingewikkeld, maar het komt neer op dit: gedrag van je klanten verandert mee met het seizoen. En als je daar geen rekening mee houdt, laat je kansen liggen.

Gedrag verandert met het seizoen, je marketing dus ook

We hoeven je vast niet te vertellen dat mensen in december anders shoppen dan in juli. Maar wist je ook dat schermtijd, scrollgedrag en zelfs advertentiekosten meebewegen met de kalender?

In de winter zitten mensen vaker binnen en zijn ze actiever online. In de zomer wordt er minder geklikt, maar juist meer gescand op mobiel. Tijdens vakantie gaan de schermuren weer keihard omhoog. En rond feestdagen stijgt de koopdruk en de concurrentie op advertentieplatforms. Het resultaat? Hogere kosten per klik en meer strijd om aandacht.

Wat is seasonality en wat moet je hiermee

Seasonality betekent dat vraag en koopgedrag van consumenten veranderen afhankelijk van de tijd van het jaar. Denk aan schaatsen en stamppot in de winter, of zonnebrillen en opblaasbaden in de zomer. Maar ook minder voor de hand liggende branches hebben hiermee te maken: zo zoeken mensen in het voorjaar vaker naar verhuisbedrijven of in september naar planners en schoolspullen.

Daarnaast verandert ook het mediagedrag van je doelgroep per seizoen. In donkere wintermaanden blijft men langer binnen, achter de tv of laptop. Terwijl in de zomer er meer wordt gewandeld of buiten gespeeld. Ook zien we tijdens schoolvakanties dat schermtijd extreem stijgt. Seasonality omvat niet alleen het verschil in online bereik, maar ook in het soort content dat mensen consumeren en op welke momenten van de dag ze dat doen.

Als bedrijf kun je niet om deze patronen heen. Door op het juiste moment zichtbaar te zijn, voorkom je dat je achter de feiten aanloopt terwijl je concurrenten al volop campagne voeren. Je vergroot je relevantie op het moment dat je doelgroep actief op zoek is. Ook helpt seasonality om je boodschap persoonlijker te maken, je speelt namelijk in op wat er op dat moment speelt in het hoofd van je klant. Zo maak je effectief gebruik van je marketingbudgetten.

Je hoeft geen weerbericht te volgen, maar wel het ritme van je klant

Seasonality draait niet alleen om zomer, herfst, lente of winter. Het gaat om het ritme van je doelgroep. Wanneer oriënteren ze zich? Wanneer kopen ze? Wanneer is het druk en wanneer juist stil?

Denk aan:

  • Januari: goede voornemens, sport en opruimen
  • Mei: vakantie, tuinieren, klussen
  • September: schoolspullen, nieuwe start
  • November: Black Friday, cadeaustress, feestdagen

Zelfs als je geen typisch ‘seizoensproduct’ verkoopt of diensten aanbiedt heeft jouw doelgroep te maken met dit ritme. De kunst is om daarop aan te haken. Niet door steeds een sneeuwvlokje op je website te plakken, maar door op het juiste moment zichtbaar te zijn met de juiste boodschap.

Seizoensgebonden Google Trends zoekterm barbecue

Google Trends – zoekterm: ‘barbecue’

 

Rustige maanden zijn goud waard

Het voelt logisch om in te zetten op piekperiodes en dat moet je ook vooral doen. Maar als je alleen dan actief bent, ben je vaak al te laat. Wie pas begint met campagne voeren als de drukte begint, loopt achter de feiten aan. De prijzen zijn hoger en de aandacht is lager.

Juist de rustigere maanden geven je ruimte om te bouwen:

  • Je kunt alvast de aandacht trekken voordat concurrenten dat doen.
  • Je kunt rustig werken aan zichtbaarheid en vertrouwen.
  • Je kunt je marketingbudget slimmer spreiden, zodat niet alles in één maand opgaat.

Jouw strategie: werk met de seizoenen, denk in jaren

Seasonality draait niet alleen om snel resultaat in piekmaanden. Wie het slim aanpakt, gebruikt seizoensinvloeden juist als onderdeel van een langetermijnstrategie. Natuurlijk wil je meer verkopen rond de feestdagen en bijvoorbeeld Black Friday, maar seizoensmarketing kan veel meer doen dan kortetermijn resultaat. Het helpt je om merkvoorkeur op te bouwen en langdurige klantrelaties te versterken.

Door jaarlijks terugkerende thema’s een bewust onderdeel te maken van je marketingaanpak groeit er herkenning. Je doelgroep weet op een gegeven moment: ‘daar is die zomercampagne weer’ of ‘in het voorjaar komen ze altijd met handige tips, ik ga eens bij ze kijken’. Dat werkt merkversterkend. Niet alle campagnes hoeven te schreeuwen om aandacht of directe conversie, juist de consistente en inhoudelijke campagnes zorgen voor vertrouwen en binding.

Adverteren? Houd rekening met timing

Online adverteren is niet statisch. CPC, CPM en concurrentie variëren flink per periode. Rond de feestdagen bijvoorbeeld vliegen de kosten omhoog, terwijl in februari de rust is wedergekeerd.

Slimme merken gebruiken die kennis in hun voordeel. Ze bouwen campagnes op voordat het druk wordt, spelen in op ‘wachttijdgedrag’ (zoals voor de grote kortingsdagen) en laten niet alles afhangen van één actie in één maand. Daarmee voorkom je dat je hele marketingbudget verdampt in een paar dure dagen.

Optimaliseren, meten en bijsturen

Een campagne is pas echt waardevol als je weet wat het heeft opgeleverd. Daarom nemen we bij Pienter tijdens en na de campagnes goed de tijd om diep te analyseren. Wat werkte goed? Welke boodschap sloeg aan? Op welke momenten was juist de betrokkenheid erg laag? We kijken naar concrete cijfers zoals CTR, conversieratio’s en engagement op social media.

Daarbij letten we ook op externe factoren die invloed hebben gehad op je resultaten zoals voorraadproblemen, sterke concurrenten of een uitzonderlijk warme herfst. Deze invloeden kunnen ervoor zorgen dat iets slechter (of juist beter) scoorde dan van tevoren verwacht.

Seizoensmarketing vraagt om een strategische en flexibele aanpak. Begin op tijd, blijf het hele jaar zichtbaar en stuur bij waar nodig. Zo bouw je niet alleen aan korte pieken, maar ook aan een sterk merk voor de lange termijn.

Laat Pienter met je mee vooruit kijken: welk seizoen komt eraan en hoe kun jij je marketing hierop voorbereiden?

Laat jouw marketing strategie maar aan ons over

Weten welke seizoenen jouw goudmijn zijn?
Contact opnemen
  • Contact opnemen
    Contact opnemen
    Neem contact met ons op

    Vul onderstaand formulier in en dan komen we zo snel mogelijk bij je terug.

    Contactformulier

    Om goed voorbereid te zijn, helpt het als we alvast een korte beschrijving van je vraag hebben. Niet verplicht, maar wel handig om te weten.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Bel me terug
    Bel me terug
    Liever op een ander moment?

    Laat je nummer achter en dan bellen wij je terug.

    Bel me terug

    Om goed voorbereid te bellen, helpt het als we alvast een korte beschrijving van je vraag hebben. Niet verplicht, maar wel handig om te weten.
    Geen gehoor of even niet beschikbaar? Geen punt! Geef hier je e-mailadres op, zodat we je een begeleidende mail kunnen sturen wanneer we je niet te pakken krijgen.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Ik bel jullie
    Ik bel jullie
    Leuk! Laat wat van je horen.
  • Ik mail jullie
    Ik mail jullie
    Wij horen graag van je.
bouwstenen pienter case

Meer blogs lezen?

Kwaakt het naar meer?

Leren, inspireren en verbinden. Helemaal ons ding! En die kennis delen we graag met jou. Ook pienter worden? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Zo blijf je altijd op de hoogte van de nieuwste artikelen en blogs.

Aanmelden