Pienter logo
Jette Wever
30 juli 2024
6 min

Promoot je app met campagnes

Adverteren
Strategie

Is jouw app klaar voor meer gebruikers?

Dan zijn app campagnes misschien wat je zoekt! Er zijn veel manieren om je app te promoten, zoals via je eigen website of in berichtgeving richting bestaande klanten. Als je er echt werk van wil maken, kunnen app campagnes via social media, Google Ads of Apple Search Ads niet ontbreken aan je strategie. Hiermee kun je advertenties tonen aan mensen die op zoek zijn naar een bepaalde app, zoeken op Google of binnen een bepaalde doelgroep vallen. In deze blog leggen we uit wat de mogelijkheden zijn van de verschillende kanalen.

App campagnes in Google Ads

Google Ads is voor veel bedrijven een goede keuze als het gaat om app promotie. Het grootste voordeel hiervan is dat er veel verschillende advertentiemogelijkheden zijn. Je kunt er namelijk zowel iOS als Android apps mee promoten. Verder kun je je voordeel doen met de vele verschillende plaatsingen die er in Google Ads mogelijk zijn, waardoor mensen op veel verschillende plekken je advertenties kunnen zien. De belangrijkste plaatsingen lichten we hier verder toe.

Google Zoeken

Via Google Ads wordt een app advertentie laten zien op het moment dat mensen via Google zoeken op een relevante term. Hierbij gebruikt Google een slim algoritme om zoekacties te koppelen aan eventueel interesse in de app. Hier wordt niet alleen rekening gehouden met het zoekwoord wat mensen intypen, maar ook met andere signalen dat deze persoon interesse kan hebben in jouw app.

Google Display

Het Google Display netwerk is een verzameling van apps en websites waar advertenties weergegeven kunnen worden. Zo kunnen mensen, die binnen jouw doelgroep vallen, een advertentie van jouw app op veel verschillende plekken op het internet tegenkomen.

Google Play

Google Play is een belangrijke plek om Android gebruikers jouw app te laten ontdekken. Voor Apple gebruikers onder ons: dat is de App Store van Google. Hier kan een app advertentie getoond worden aan mensen die aan het browsen zijn of een relevant term intypen bij het zoeken naar apps.

Social media advertising

Social media advertising kan ook heel geschikt zijn voor het realiseren van app downloads. Mensen op deze platformen zijn niet direct op zoek naar een app, maar een push-kanaal is vaak onmisbaar in een volledige strategie.

App campagnes in Meta (Facebook en Instagram)

Via Meta kun je campagnes maken voor je app. Je maakt dan advertenties met afbeeldingen of video’s die mensen tegenkomen tijdens het scrollen op Facebook of Instagram. 

TikTok app campagnes

Ook via TikTok is het mogelijk om campagnes te maken gericht op app downloads. Zit jouw doelgroep op TikTok? Dan kan dit ook een goede keuze zijn.

Apple Search Ads

Apple Search Ads is waarschijnlijk het minst bekende kanaal uit dit rijtje. Dat komt omdat dit, in tegenstelling tot Google en social media, alleen geschikt is voor app promotie. Met Apple Search Ads promoot je jouw app binnen de App Store. Je snapt het waarschijnlijk al: hiermee bereik je echt alleen Apple gebruikers. Het kan wel een heel waardevol onderdeel zijn van je strategie. De Apple App Store is immers de plek waar Apple gebruikers op zoek gaan naar nieuwe apps. Met een campagne kun je bijvoorbeeld inzetten op bepaalde zoekwoorden binnen de App Store. Jouw app komt dan in beeld als mensen zoeken naar bepaalde functies, categorieën of de app van een concurrent.

Welk platform kies je?

Elk platform heeft eigen kenmerken en voordelen. Welk platform het beste is voor jouw app, is afhankelijk van verschillende factoren. Wie is je doelgroep, wat is hun zoekgedrag, op welk platform zijn ze actief en zijn ze al bekend met de app? Met deze vragen begint het kiezen van het juiste platform. Voor een zo volledig mogelijke strategie kan het goed zijn om verschillende platformen naast elkaar in te zetten. Hierbij moet je natuurlijk wel rekening houden met je budget.

Laten we jouw app op de kaart zetten

Wil je met onze specialisten verder praten over de juiste route naar meer app-downloads? Neem contact met ons op, we denken graag met je mee!
Contact opnemen
  • Contact opnemen
    Contact opnemen
    Neem contact met ons op

    Vul onderstaand formulier in en dan komen we zo snel mogelijk bij je terug.

    Contactformulier

    Om goed voorbereid te zijn, helpt het als we alvast een korte beschrijving van je vraag hebben. Niet verplicht, maar wel handig om te weten.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Bel me terug
    Bel me terug
    Liever op een ander moment?

    Laat je nummer achter en dan bellen wij je terug.

    Bel me terug

    Om goed voorbereid te bellen, helpt het als we alvast een korte beschrijving van je vraag hebben. Niet verplicht, maar wel handig om te weten.
    Geen gehoor of even niet beschikbaar? Geen punt! Geef hier je e-mailadres op, zodat we je een begeleidende mail kunnen sturen wanneer we je niet te pakken krijgen.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Ik bel jullie
    Ik bel jullie
    Leuk! Laat wat van je horen.
  • Ik mail jullie
    Ik mail jullie
    Wij horen graag van je.
Strategiebepaling

Meer blogs lezen?

Kwaakt het naar meer?

Leren, inspireren en verbinden. Helemaal ons ding! En die kennis delen we graag met jou. Ook pienter worden? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Zo blijf je altijd op de hoogte van de nieuwste artikelen en blogs.

Aanmelden