Over het algemeen ligt het gemiddelde conversiepercentage van websites zo rond de 3%. Dus 97% van de bezoekers op je website gaat weg zonder iets te kopen of serieuze interesse te tonen. Voor veel ondernemers zeer frustrerend. Want via een tool als Google Analytics is het mogelijk om te zien hoeveel bezoekers er op je website komen en hoeveel er afhaken, maar niet wie dit zijn. De oplossing is IP Marketing.
Hoe werkt IP Marketing?
Met behulp van een stukje code die je op je website plaatst worden de bezoekers doorgemeten. Daarna wordt op basis van het IP-adres een koppeling gemaakt met de bedrijfsnaam en het KVK-register. Op deze manier genereer je als ondernemer een overzichtelijke lijst met zakelijke bedrijven die op je website zijn geweest.
Hoe kan ik het inzetten als bedrijf?
Zoals aangegeven is het mogelijk om concreet te zien wie er geïnteresseerd is in jouw bedrijf, diensten of producten. Maar pas wel op, ga niet klakkeloos alle bedrijven bellen om te vragen waarom ze niks hebben gekocht. Het kan namelijk ook zijn dat iemand via Facebook een interessante blog tegenkwam en alleen dit bericht heeft gelezen.
Het is dan ook aan te raden om het hele pad van de bezoeker na te gaan. Welke pagina’s zijn er bezocht? En probeer op basis daarvan een afweging te maken of het interessant is om een zakelijke bezoeker te benaderen. Probeer dit vervolgens op zo’n wijze te doen dat het niet overduidelijk is dat je dit doet omdat je hebt gezien dat deze bezoeker je website heeft bezocht, maar laat het op een leuk toeval lijken.
Hoe zit het met de privacy?
Het IP-adres van zakelijke bezoekers mag volgens de Nederlandse wetgeving opgevraagd worden. Dit in tegenstelling tot de particuliere bezoekers. Lees: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/persoonsgegevens