Als het gaat om online adverteren en SEA denkt iedereen als eerste aan Google Ads. Maar er bestaan andere mogelijkheden om op specifieke zoekwoorden te adverteren. Met Microsoft Advertising (voorheen Bing Ads) kunnen ook advertenties getoond worden in Bing, de zoekmachine van Microsoft. De manier waarop komt op grote lijnen overeen met Google Ads. Het inzetten van Microsoft Advertising voor jouw bedrijf kan interessant zijn. In dit blog leggen we je uit waarom.
Marktaandeel Bing groeit gestaag
Het is erg lastig om marktaandeel te verkrijgen in de wereld van zoekmachines. Toch slaagde Bing erin om in Nederland het marktaandeel van alle zoekopdrachten te laten groeien naar 7% op desktopapparaten in 2021. Op mobiel blijft het aandeel van Bing nog wel flink achter bij Google.
De groei van Bing op desktop heeft te maken met het feit dat Bing op steeds meer apparaten de standaard voorgeïnstalleerde zoekmachine is geworden. Denk aan de Xbox, Windows computers, in de Internet Explorer en Edge browsers, Windows smartphones en zelfs Siri en Spotlight in de devices van Apple.
Iedere keer als via de zoekfunctie van een van deze apparaten iets op internet wordt opgezocht, gaat dat via Bing. Mensen die liever Google als standaard zoekmachine willen moeten dat apart installeren op hun apparaat.
Dit betekent dat veel mensen (onbewust) gebruik maken van Bing als geïntegreerde zoekmachine. Voor adverteerders houdt dat in dat je met Bing Ads ook automatisch op Yahoo! en andere plekken binnen het Bing netwerk adverteert en hiermee het potentieel bereik van je advertenties vergroot.
Laagdrempelig adverteren met rendement
Microsoft probeert het voor adverteerders laagdrempelig te maken om van hun platform gebruik te maken. Hierdoor lijken de interfaces van Microsoft Ads en Google Ads vrij veel op elkaar. Zoveel zelfs dat je bij Microsoft Advertising campagnes direct kan importeren vanuit Google Ads. Dit is ontzettend handig als je al een volledig ingerichte, geoptimaliseerde campagne hebt draaien in Google Ads. Je hoeft dan niet weer vanaf nul te beginnen en hebt al een basis staan voor verdere optimalisaties. Dat scheelt set-up tijd.
Voor ondernemers is Microsoft Advertising aantrekkelijk omdat adverteren via dit platform nog vrij voordelig is. Er is veel minder concurrentie dan bij Google Ads. Lagere concurrentie leidt tot gemiddeld lagere klikkosten, waardoor adverteren op Bing doorgaans voordeliger uitpakt dan op Google. En met minder kosten is het gemakkelijker om een gunstig rendement te behalen met je advertenties.
Aanvulling maar geen vervanging van Google Ads
Maar is Microsoft Advertising nu ook echt een alternatief voor Google Ads? Dat zouden we niet zo noemen. Vanwege het geringe marktaandeel ten opzichte van Google heeft via Bing adverteren voor de meeste bedrijven nog geen prioriteit. Maar nutteloos is het advertentieplatform van Microsoft zeker niet. We kunnen Microsoft Advertising meer zien als een aanvulling op de online marketing inspanningen van je bedrijf. Benchmarks wijzen uit dat, ten opzichte van Google Ads, 10% extra bezoekers haalbaar en 5% realistisch is. Het is daarom helemaal niet gek om ook op Bing te adverteren en dit als extra kanaal in te zetten.