Pienter logo
Shanique Gudden
30 april 2025
4 min

Push en pull strategie: duwen en aantrekken in marketing

Strategie

In de wereld van online en offline marketing kun je onderscheid maken tussen ‘push’ en ‘pull’ marketing: twee manieren om jouw boodschap over te brengen, met elk hun eigen aanpak, doelen en timing. Wat is het verschil tussen een push en pull marketing strategie? Bij push marketing ‘duw’ je jouw boodschap richting een klant, om vraag te creëren voor jouw product. Bij pull marketing ‘trek’ je klanten aan, door de bestaande vraag naar een product te koppelen aan jouw aanbod. Beide hebben een sterke online strategie. Tijd om het helder op een rij te zetten.

Wat is push marketing?

Bij push marketing gaat het om het actief ‘duwen’ van een boodschap richting de klant. Je laat jezelf zien aan een doelgroep die (nog) niet naar jou op zoek is. Dit wordt vaak gebruikt om een grote doelgroep te bereiken en kan zorgen voor betere naamsbekendheid. Je maakt duidelijk wat je te bieden hebt en waarom mensen jouw product (of dienst) nodig hebben. Met goede zichtbaarheid raken mensen vertrouwd met je bedrijf en kun je vraag opwekken.

Waarvoor zet je push marketing in?

Een push marketing strategie wordt vaak hoog in de funnel ingezet. Omdat mensen nog niet op zoek zijn naar jouw product, is het doel van push marketing meestal niet een directe verkoop. Je creëert naamsbekendheid voor je product en je merk, zo kun je vraag oproepen en laten zien waarom mensen jouw product nodig hebben.

Voorbeelden van push marketing

Je kunt push marketing op veel verschillende manieren inzetten. Meestal gebruik je kanalen die een groot publiek bereiken.

  • Social media advertenties
  • Display advertenties
  • TV reclames
  • Reclame op bushokjes

Wat is pull marketing?

Met pull marketing trek je klanten naar je toe die al op zoek zijn naar een product of dienst dat jij aanbiedt. Je brengt vraag en aanbod samen. Door je te richten op een doelgroep die al op zoek is naar datgene dat jij aanbiedt, is de kans op aankoop vaak groot. Met online marketing zijn er veel manieren om dat te doen.

Waarvoor zet je pull marketing in?

Zijn mensen al actief op zoek naar jouw product of heb je vraag gecreëerd met push marketing? Met pull marketing trek je de juiste mensen aan om vraag en aanbod samen te brengen. Dat is vaak de laatste stap die nodig is voor een aankoop. Zoekmachines spelen online een grote rol in pull marketing. Mensen zoeken naar een specifiek product of dienst en jij wil deze doelgroep naar je toe trekken. Een goed vindbare website is daarvoor onmisbaar. Dat kan met een sterke SEO-strategie of met zoekadvertenties.

Voorbeelden van pull marketing

Hoe zorg je dat de mensen die actief op zoek zijn naar een product bij jou kopen? Dat kan op veel verschillende manieren.

  • Blogs op je website
  • Zoekmachineoptimalisatie (SEO)
  • Zoekcampagnes in Google
  • Organische social media posts

Een push en pull strategie

Push en pull marketing zijn geen tegenpolen om tussen te kiezen, maar ze kunnen elkaar juist versterken. In een goede marketingstrategie kun je push en pull marketing beide inzetten. Zo vergroot je je naamsbekendheid én speel je slim in op de bestaande vraag.

Als je dankzij push marketing bekendheid hebt gegenereerd voor jouw product of merk, kan er meer vraag ontstaan. Deze vraag kun je vervolgens opvangen via pull marketing, bijvoorbeeld met een zoekcampagne op Google Ads. Zo zet je push en pull marketing dus niet alleen los van elkaar in, maar laat je het slim samenwerken!

 

Een scherpe strategie voor jouw merk?

Samen zorgen we voor de juiste inzet van push en pull marketing. Benieuwd wat bij jouw merk past? Neem gerust contact op.
Contact opnemen
  • Contact opnemen
    Contact opnemen
    Neem contact met ons op

    Vul onderstaand formulier in en dan komen we zo snel mogelijk bij je terug.

    Contactformulier

    Om goed voorbereid te zijn, helpt het als we alvast een korte beschrijving van je vraag hebben. Niet verplicht, maar wel handig om te weten.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Bel me terug
    Bel me terug
    Liever op een ander moment?

    Laat je nummer achter en dan bellen wij je terug.

    Bel me terug

    Om goed voorbereid te bellen, helpt het als we alvast een korte beschrijving van je vraag hebben. Niet verplicht, maar wel handig om te weten.
    Geen gehoor of even niet beschikbaar? Geen punt! Geef hier je e-mailadres op, zodat we je een begeleidende mail kunnen sturen wanneer we je niet te pakken krijgen.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Ik bel jullie
    Ik bel jullie
    Leuk! Laat wat van je horen.
  • Ik mail jullie
    Ik mail jullie
    Wij horen graag van je.

Meer blogs lezen?

Kwaakt het naar meer?

Leren, inspireren en verbinden. Helemaal ons ding! En die kennis delen we graag met jou. Ook pienter worden? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Zo blijf je altijd op de hoogte van de nieuwste artikelen en blogs.

Aanmelden