Natuurlijk wil je, of je nu ondernemer of online marketeer bent, graag weten hoeveel telefoontjes jouw website en advertentiecampagnes opleveren. Met call tracking meet je niet alleen hoeveel telefoontjes jouw website en advertenties precies opleveren, maar ook via welk marketingkanaal deze binnen komen. Kortom: de ROI (return on investment) meet je met behulp van call tracking!
Wat is call tracking?
Call tracking: de online marketeers onder ons zullen al met deze term bekend zijn. Voor de lezers die dat nog niet zijn: met call tracking is het mogelijk om telefonische conversies via een website of andere online kanalen te meten en beoordelen. Zo krijg je inzicht in hoeveel telefoontjes je via welke marketingkanalen ontvangt. Wanneer je geen gebruikmaakt van call tracking, worden de mogelijke conversie en oorsprong van een sessie niet altijd meegenomen in analyses. Hierdoor krijg je incomplete conversiedata, een onjuiste toekenning van marketingwaarde én geen accurate ROI. Call tracking levert dus niet alleen zinvolle data op, maar maakt je data compleet.
Bellen is van alle tijden
Je denkt nu ongetwijfeld: maar bellen naar bedrijven is toch helemaal niet meer van deze tijd? Daar vergis je je in. Want ook al heb je nog zo’n mooie online marketing campagne, consumenten bellen nog steeds graag met een bedrijf. Bij bepaalde diensten, zoals de aanschaf van dure of ingewikkelde producten, verzekeringen en bij schademeldingen geeft de klant zelfs de voorkeur aan bellen. Bellen is betrouwbaar én een eenvoudige manier om zoveel mogelijk informatie te verzamelen. Bovendien stimuleert Google bellen met zogenaamde ‘click-to-call’-linkjes, waarmee je via een AdWords-advertentie direct een bedrijf kunt bellen, zonder eerst naar de website te gaan.
Hoe werkt call tracking?
Hoe gaat call tracking dan in zijn werk? Simpel. Op websites en in advertenties staan telefoonnummers. In het geval van call tracking worden deze telefoonnummers dynamisch gegenereerd. Iedere bezoeker krijgt hierdoor een uniek telefoonnummer te zien. Deze telefoonnummers worden gekoppeld aan de vaste telefoonnummers van je bedrijf. Wanneer een geïnteresseerde naar het dynamische telefoonnummer belt, wordt het telefoongesprek naar jouw vaste nummer doorgestuurd. Op basis van de koppeling met AdWords en/of Analytics kun je precies zien welke paden de bezoeker heeft bewandeld voordat hij of zij telefonisch contact met jou opnam. Hele waardevolle informatie dus! De dynamische nummers blijven actief, maar hun functie vervalt na een aantal keer, zodat een dubbele meting wordt voorkomen. Call tracking is ook toepasbaar op platformen als Facebook of binnen een nieuwsbrief. Eigenlijk meet je dus dezelfde zaken als bij webconversies, zoals klikken of verkopen in je webshop. Alleen voeg je nu een link met de juiste software toe aan het systeem waarmee je meet, zoals Google Analytics. Nog een voordeel van call tracking: je meet niet alleen de effectiviteit van jouw online campagnes, maar ook van offline campagnes. Reclame-uitingen in tijdschriften, kranten, op de radio of op televisie kunnen ook een uniek telefoonnummer krijgen. Zo weet je precies waar de meeste telefoontjes vandaan komen!
Jouw marketingbudget, slimmer ingezet
Ik hoor je nu denken: maar wat levert call tracking mijn onderneming, of de ondernemingen van mijn klanten, nu concreet op? Simpel. Doordat je jouw marketingbudget slimmer kunt inzetten, bespaar je kosten en/of haal je meer conversies uit hetzelfde budget. Dankzij het complete overzicht van alle data kun je beter inzicht krijgen in hoe effectief jouw campagnes zijn. Want mogelijk leiden jouw online marketingacties tot weinig online conversie, maar leveren ze wel veel telefonische leads op.
Ik wil gebruik maken van call tracking
Nu wil je graag gebruik gaan maken van call tracking. Dat snappen we. Gelukkig zijn er al verschillende aanbieders van call tracking software voor bedrijven en marketeers in Nederland. Ook bij Pienter kun je terecht voor call tracking.
Wij helpen je met het koppelen van telefoonnummers aan verschillende traffic-bronnen, en zorgen ervoor dat die in Analytics worden doorgemeten. Heb je vragen over call tracking? Wij vertellen je graag meer over deze handige dienst. Neem contact met ons op voor het maken van een afspraak.